אם את מרגישה שהבת שלך מתקשה להציב גבולות בחברות –
אומרת “כן” גם כשזה לא מתאים לה,
או חוזרת מסיטואציות חברתיות בתחושה שניצלו אותה או לא הקשיבו לה –
תדעי שזה הרבה יותר נפוץ ממה שנראה מבחוץ.
הרבה נערות מתקשות להציב גבולות בחברות.
הן לא תמיד יודעות איך להגיד לא,
איך להגיב כשחברה לוחצת עליהן,
או איך לשמור על עצמן בלי להרגיש אשמה.
למה קשה לנערות להציב גבולות בחברות?
בגיל ההתבגרות יש צורך חזק מאוד בשייכות.
לא פעם נערות מוותרות על הרצונות והצרכים שלהן,
כדי לא לאבד קשרים או כדי לא להיראות “כבדה” או לא זורמת.
ואז, כשהן מסתכלות על זה בדיעבד,
הן מבינות שהן ויתרו על עצמן —
וזה יכול לעורר תסכול וכאב.
והחדשות הטובות?
היכולת להציב גבולות היא מיומנות, ואפשר ללמוד אותה.
אז איך אפשר לעזור לה להציב גבולות?
1️⃣ לעזור לה לזהות את זה
כשהיא משתפת אותך בסיטואציה כזו, אפשר לשאול:
"איך הרגשת שם?"
"ממה התאכזבת?"
השיום של החוויה עוזר לה להבין מה קרה, מעלה מודעות ויוצר סדר פנימי.
2️⃣ לתת תוקף ואישור לצרכים ולרצונות שלה
תוכלי להגיד לה:
– "הדברים שיש לך להגיד חשובים"
– "זכותך לא להיות איתה בכל הפסקה"
– "גם לדעה שלך יש מקום"
– "מותר לך לרצות משהו אחר"
– " מגיע לך מרחב וחופש"
– " זה כל כך חשוב שאת נאמנה לעצמך"
3️⃣ לתרגל משפטים קצרים
כמו:
– "לא מתאים לי היום"
– "אני מעדיפה משהו אחר"
– "אני צריכה לבדוק"
4️⃣ להכין אותה לתגובה
לפעמים הצד השני ייעלב, יכעס או יתאכזב – זה טבעי ולא בשליטתה
5️⃣ להזכיר לה שקשר בריא כולל גם אותה
ושבקשר אמיתי והדדי יש מקום לצרכים ולרצונות של שני הצדדים
ואיך תהליך אישי יכול לעזור?
קשר טוב הוא כזה שיש בו מקום לשני הצדדים.
בתהליכים עם נערות, אנחנו עובדות בדיוק
על המקומות האלה – איך להביא את עצמן לידי ביטוי,
לתקשר את מה שחשוב להן, ולבנות קשרים בריאים
בלי לוותר על הרגישות שבהן ❣️
כשהן מזהות מה מתאים להן ומה לא,
מה הערכים, הצרכים והרצונות שלהן
וגם לומדות איך להתמודד עם תגובות,
קל להן יותר להציב גבולות בחברות
בלי להרגיש שהן פוגעות באחרות.
אם את מזהה את זה אצל הבת שלך –
יש מה לעשות, וזה יכול להשתנות.
אני כאן לכל שאלה או התייעצות


